Zpěvák Samir Hauser nedávno upozornil na to, že Filip Turek hrál před časem v klipu jeho projektu Bruno Ferrari, který se odehrává v podniku Gold Fingers. Prý se zde objevil „za gram“ koksu. Odveta přišla okamžitě. Po nahlášení příspěvků ze strany příznivců hnutí Motoristé sobě došlo k dočasnému zablokování Hauserova účtu na Facebooku. Kritici upozornili, že zveřejnění vzpomínky mohlo sloužit i jako součást propagace Hauserových probíhajících projektů.
Samir Hauser
Samir Hauser se pohybuje na české alternativní scéně dlouhodobě, veřejně známý především jako frontman české EBM skupiny Vanessa a výrazná postava českých 90. let. Jeho alter ego Bruno Ferrari debutovalo na veřejném povědomí s projekty, které kombinují šansonovou gestiku, synth-popové aranže s jistou dávkou performativní provokace. Je známý řadou počinů, které často pracují s kontroverzí, jako tomu bylo například, když během živého televizního vysílání Tečky páteční noci na ČT art Samir Hauser předvedl, jak „šňupe" kokain z Bible.
Hauserova umělecká strategie dlouhodobě balancuje na hraně přijatelného. Jeho schopnost vyvolávat kontroverze se projevila nejen v hudebních projektech, ale i v literární tvorbě, své zážitky ze scény 90. let shrnul v autobiografické knize Vyvrhel, kde vzpomíná na divoká devadesátá léta s všemi jejich absurditami včetně na zkušenosti s ilegálními substancemi.
Hauserův příběh o účasti Filipa Turka v klipu působí jako pokračování literární i performativní linie, kterou rozvíjí v knize Vyvrhel. Kombinuje reminiscence, šokující anekdoty a záměrnou hranou nadsázku, která čtenáře často nechává na pomezí mezi autenticitou a Hauserovou fabulací. Kniha byla přijata jako peprná a provokativní výpověď o devadesátkách a Hauserova schopnost provokovat publikum je v ní patrná ve všech podobách.
Současný incident včetně dočasného zablokování jeho účtu byl sledován a komentován v médiích a podtrhuje, že anekdoty z Vyvrhela žijí dál i mimo stránky knihy a často slouží zároveň jako nástroj publicity i kontroverze.
O albu Electrofantasex, aneb taneční psychedelie s hvězdnými hosty
Na konci července 2021 vydal Hauser pod uměleckým pseudonymem Bruno Ferrari album Electrofantasex, taneční psychedelickou desku, která představila další kapitolu Hauserovy umělecké dráhy. Na vzniku alba se podíleli významní hosté včetně hudebníků Fernanda Saunderse, Emmy Brabcové, Moimira Papalescu, Davida Jahna či Zuzany Tvarůžkové. Album kombinovalo elektronické rytmy s kýčovitou estetikou a provokativními texty.
Jedním ze singlů se stala píseň „I spend the last money for your coke“, jejíž text líčí stárnoucího dekadenta, který utrácí poslední koruny za kokain pro mladé dívky. Skladba se stala nejen hudebním, ale i vizuálním manifestem Hauserovy umělecké vize projektu Bruno Ferrari.
Alena v říši kokainových divů
Videoklip k singlu „I spend the last money for your coke" vznikl v červenci 2021 v režii Radima Krumpolce a natáčel se ve vyhlášeném pražském stripklubu Goldfingers. Natáčení se zúčastnilo celkem 30 dívek a žen, vybraných jako tanečnice pro živou show Bruno Ferrari. O výtvarnou stránku se postarali David Jahn z Prague Burlesque a výtvarník Mike Skapa.
Klip operuje s vizuály nevěstince, dekadence a parodické interpretace pohádky „Alenka v říši divů", na úrovni stylizace, kostýmů, choreografie a hlavní symbolikou drog jako artefaktu. Ve videu se objevují scény, kde hlavní protagonistka je oblečená v šatech vyrobených ze sáčků s kokainem, kde se Bruno Ferrari objevuje uzavřený ve sněžné kouli. Klip záměrně překračuje společenské normy a estetizuje témata spojená s drogami či prostitucí. Klip funguje jako vizuální manifest určité estetiky úpadku, kterou Bruno Ferrari kultivoval jako součást své umělecké identity.
Filip Turek: od normalizačního playboye k europoslanci
Ve videoklipu se objevuje také Filip Turek, dnes europoslanec za hnutí Motoristé sobě, v té době však relativně neznámá postava. Podle veřejného příspěvku Samira Hausera se Turek v minulosti objevil v tomto videu a Hauser připsal jeho účinkování stručnou, laškovnou poznámkou o honoráři „za gram koksu".
Turek ve scéně sleduje dekadentní dění v klubu, a jak Hauser píše „mlsně okukuje šaty vyrobený ze sáčků s koksem". Slovem normalizační playboy Hauser vtipně narážel na vzhled šviháka ze 70. či 80. let. Samir na tuto chvilku zavzpomínal s hřejivostí, když uvedl, že mu tenkrát Turek vzhledem připomínal tzv. „normalizačního playboye".
Tento výrok je ve veřejném prostoru šířen jako Hauserovo vlastní konstatování a měl vyvolat vlnu reakcí na sociálních sítích. Hauser situuje epizodu v rámu své umělecké strategie i osobního vyprávění, a současně ji využívá pro propagaci svých současných projektů.
Mediální bouře: když minulost dohání přítomnost
V srpnu 2025 Samir Hauser na sociálních sítích zavzpomínal na natáčení s poznámkou „Před pár lety jsem najal Filipa Turka za gram koksu, aby mi hrál v klipu. Nikdo ho ještě neznal, ale mě zaujal ten jeho vzhled normalizačního playboye. Tady mlsně okukuje šaty vyrobený ze sáčků s koksem." Toto tvrzení je třeba chápat v kontextu Hauserovy známé sklony k provokaci a umělecké stylizaci, a tedy není jasné, zda jde o doslovnou pravdu nebo o další z jeho „mediálních performance".
Hauserovu poznámku vyvolala řadu reakcí. Někteří herci z klipu na to zareagovali s nadsázkou, třeba herec Vladimír Škultéty žertem napsal: „Já jsem v klipu s Turkem!!! Shořím v pekle… ale já teda koksem placenej nebyl, férovej cash."
Fanoušci útočí
Hlavním problémem však bylo, že mnozí příznivci Filipa Turka jeho připomínku nebrali tak humorně. Hauserovy poznámky vyvolaly ostré reakce mezi příznivci europoslance. Fanoušci hnutí Motoristé sobě, kteří dobře znají vzali Facebookový algoritmus útokem, a začali masivně nahlašovat Hauserovy příspěvky na sociální síti.
„Navážel jsem se do sekty motoristů a ty mi hromadně nahlásily příspěvky. Výsledek: týdenní ban," konstatoval Hauser po zablokování svého účtu. „Takže věci k probíhající crowdfundingový kampani na novou desku a pokračování Vyvrhela budu teď nějakou dobu postovat tady. A motoristi si můžou jít leštit volanty," povzdechl si na profilu kapely Vanessa EBM.
Hauserova komunikace však především působí souběžně jako PR a performativní provokace. Jeho schopnost vytěžit maximum publicity z kontroverzních témat se projevila i v tomto případě, využil připomenutí Turkovy účasti nejen jako nostalgickou vzpomínku, ale i jako prostředek propagace svých současných projektů (crowdfundingová kampaň Vyvrhel na tripu, připravované album Pacient 0).
Závěr
Právě v době, kdy se rozpoutala aféra okolo videoklipu „I spend the last money for your coke“, Bruno Ferrari jako projekt končí. Hauser uzavřel projekt kvůli zdravotním problémům svého dlouholetého spolupracovníka a vrací se k tvorbě pod vlastním jménem. Chystá sólové album Pacient 0, které vyjde pod jeho jménem, a pokračování autobiografické knihy Vyvrhel na tripu. Kontroverze kolem klipu ukazuje, že jeho provokativní styl stále polarizuje veřejnost.
Videoklip zůstává zajímavou sondou do české alternativní kultury přelomu dekád, Zároveň ilustruje, jak se mění kontext uměleckých děl v závislosti na čase. Hausova schopnost vyvolávat kontroverze však zůstává nedotčena, jak ukazuje právě nedávná diskuse o „normalizačním playboym" v dekadentním videoklipu. Jeho umělecká strategie, která kombinuje provokaci s autopromocí, pokračuje i po skončení projektu Bruno Ferrari a pravděpodobně bude pokračovat i v jeho budoucích sólových projektech.

