Sobotní „předhalloweenský“ večer v brněnském klubu Melodka byl zasnouben již čtvrté Black Cat Party, která byla tentokrát pojata v maškarním duchu. Většina návštěvníků si dala skutečně záležet a dorazila ve velice zajímavých pohádkově až hororově morbidních kostýmech, které svým stylem umocňovaly mysticky temnou atmosféru celé akce. Velice mile překvapila poměrně vysoká návštěvnost (vzhledem k undergroundové povaze tohoto kočičího večírku). Velkou dominantou byla absintová fontánka, která byla v průběhu večera neustále okupována. Již po zahájení akce se všude vesele popíjelo a konverzovalo, nejdůležitější ovšem byla přece jen živa hudební složka, na kterou se teprve čekalo. Tiresias byl kněz nejvyššího boha Dia. Jako mladý muž viděl dva pářící se hady a uhodil je tyčí, za což byl pak bohy transformován do ženy. Jako žena se stal kněžkou bohyně Héry, vdal se a měl děti. O sedm let později zase vyhledal hadí páření a udělal stejnou věc znovu, po čemž se stal mužem hezčím a silnějším, než předtím. V důsledku jeho konáni jej Zeus a Héra požádali aby jim pověděl, ve kterém pohlaví zažil více potěšení během styku. Zeus prohlašoval, že to bylo v ženském těle; Héra prohlašovala, že v mužském. Když Tiresias souhlasil se Diem, Héra jej udeřila do oči a vzala mu zrak. Protože Zeus nemohl odvolat to, co jeho žena vykonala, dal Tiresiasovi dar jasnovidectví. Po čtyřech letech od vydáni alba „Kaskade“ se vrací Project Pitchfork s novým (a nebojím se tvrdit že s ještě silnějším) materiálem. Nová deska bere za stěžejní inspirační bod antickou legendu o slepém proroku Tiresiasovi. Nejpřekvapivějším momentem celé desky je na poměry PP až tísnivě dusná atmosféra a všude prostupující tma. Nejspíš se jednalo o snahu opustit ženskou podobu a přetransformovat se zpátky do mužnějšího vzhledu. Další aspekt, který každého posluchače ihned udeří do uši, je nezvykle chraplavý odstín hlasu vokalisty Petera Spillese, jenž byl na předchozích albech daleko jemnější a méně zastřený. Celé album je pak rozdělené do deseti snů, vyprávějících svůj příběh. Nejedná se však o sny plné růžových obláčku a obézních andělíčku, nýbrž o sny plné temné romantiky a starobylých legend. Seřazení skladeb je víceméně od světlejších, až k zcela nejdepresivnějším. Nejpozitivnějším kouskem je druha skladba “ Nasty Habit“ která diky své podmanivě šibalské melodii bude jistě ozdobou nejedné goth párty. Příliv ("Tide") je snem třetím a trochu evokuje PP z období desky Alpha Omega. Jako první, byl představen veřejnosti sedmý sen jménem „Feel“ a stal se velice úspěšným prvním singlem. Název devátého songu „Darkness“ dokonale vystihuje náladu cele desky, “We die for a lie“ zpívá se v refrénů. Vášeň (Passion) uzavírá cely příběh pozitivněji a romanticky laděnou notou. Verdikt: Nejnovější album Project Pitchfork mě mile překvapilo a posloužilo jako zpříjemnění několika večerů. Možná nesedne každému, ale je vidět hudební pokrok a snaha o progresivitu. Je zajímavé, že vcelku nedávno jiná goth legenda a to The Cure vydala podobně snově laděnou desku, se kterou zaznamenala velký úspěch. Možná se nám snaží naznačit že i s přibývajícím věkem dokáži snít a přicházet s novými nápady. Rozhodně si myslím že i přes nával mladší konkurence nemusí házet svoje syntezátory do starého železa. Hodnocení: 9/10
Project Pitchfork - If I Could