Téma

Dark entries: O historii darkwave část 1.

Jaké kapely stály u zrodu darkwave? Jaké všemožné proudy se za tímto pojmem skrývají? Prozkoumejme spolu historii žánru ponurých textů a melancholických akordů.

Koncem sedmdesátých let doznívá zuřivý výkřik punku vzešlý ze sociální frustrace, pocitu zklamání a touhy po vyjádření lidské individuality. Jednoduché prvky umírajícího rock´n´rollu šedesátých let, které si vzal jako rukojmí, byly ale záhy vyčerpány. Umělci toužící své vyjádření posunout někam dál nachází cestu skrze mísení stylů a experimentování s novými generacemi syntezátorů, samplerů či bicími automaty. Vzniká tak nepřeberné množství nových zvuků a tvůrčích přístupů, které nakonec vykrystalizovaly ve vznik post-punku a nové vlny. Právě v těchto stylech začíná klíčit darkwave.

Položení základů darkwave

V roce 1976 v anglickém Manchesteru se pod vlivem punkového šílenství dává dohromady kapela Warsaw. V prvním roce se jim ale nedaří prosadit. O jejich hudbu není zájem a čelí rozpadu. Ale nevzdávají se. Překřtí kapelu na Joy Division a přidává se nový zpěvák Ian Curtis.

V roce 1978 přichází úspěch v podobě několika kompilací, na nichž figurují. Tu nejzásadnější z nich, A Factory Sample (1978), produkovala nezávislá nahrávací společnost Factory Records. Právě pod hlavičkou Factory Records nahrává Joy Divison svůj debut Unknown Pleasures, který definuje zvuk nové vlny.

Paradoxně se Joy Division brání vpustit do své hudby jakékoliv vnější vlivy a výsledkem této izolace je výrazně osobitý a originální zvuk. Na výsledném znění alba Uknown Pleasures měl však značný vliv i producent Martin Hannett. Zatímco původní punkové kapely nechtěly o studiových úpravách ani slyšet, v případě Joy Division se mohl skutečně vyřádit. Použil rozličné efekty, samply se zvuky výtahu či rozbíjejících se lahví, zvýraznil basy a bicí na úkor kytar. Díky těmto a mnoha dalším neotřelým technikám znásobil originalitu, kterou deska Uknown Pleasures disponovala.

Ačkoliv byly reakce kritiků ve většině případů kladné, kapela byla výsledkem poněkud zklamána. Někteří členové si stěžovali, že Hannett jejich hudbu příliš zpomalil, ztlumil – zchladil. Právě to však dodalo textům plným deprese a rezignace patřičnou temnotu, od které se odvíjela následující podoba darkwave.

Významnou kapelou, která vedle Joy Division ovlivňuje řadu budoucích hudebníků, jsou Siouxsie and the Banshees. Ti začínají také hrát během divoké punkové vlny v roce 1976 a na pódiu stáli i vedle starých známých Sex Pistols. Vedeni sebevědomou punkerkou Susan Janet Ballion známou jako Siouxsie Sioux se kapela brzy přidává k proudu post-punku a začíná ve velké míře experimentovat se zvukem. Jejich třetí album Kaleidoscope (1980) se od předešlých punkových desek The Scream (1978) a Join Hands (1979) liší natolik, jako by se jednalo o úplně jinou kapelu. O rok později vychází další nahrávka Juju, která se stala jedním ze základních pilířů gothic rocku, ačkoliv sami takové označení odmítají.

Temná britská vlna ještě temnější

Jednou z mnoha kapel, která se nechala soundem Joy Divison ovlivnit, je i northamptonská post-punková kapela Bauhaus. Ta byla založena roku 1978 a patřila mezi vlnu raných kapel, která pomáhala utvářet budoucí podobu dark wave – především její gothic rockovou odnož.

Na rozdíl od Joy Divison mísili nepřeberné množství stylů od reggae a ska, přes funk až po rock a punk. V roce 1980 vydávají svojí první desku In the Flat Field. Ta je dnes považována za první gothic rockovou nahrávku. Ačkoliv ji hudební kritici té doby cupují coby ufňukanou či domýšlivou, je dnes brána jako zásadní počin rockové a post-punkové hudby. V roce 2012 označil německý hudební časopis Sony Seducer toto album jako dílo, které zničilo zastaralé myšlenky rockové hudby.

Avšak v témže roce zažívá scéna i bolestnou ztrátu. Ian Curtis z Joy Divison vzdává souboj s depresemi a epilepsií a páchá sebevraždu. O několik týdnů později Joy Division vypouští singl v podobě jedné z jejich patrně nejslavnějších písní Love Will Tear Us Apart z nadcházejícího a posledního alba Closer. Celé toto album se vyznačuje posunem k elektronické hudbě a syntezátory v některých písních úplně nahrazují kytary. Právě tuto techniku později převezme mnoho představitelů novoromantismu. Krátce na to se Joy Divison rozpadají.

Když Siouxsie and Banshees v roce 1979 narychlo sháněli náhradu za vypadlého kytaristu na promo turné k jejich druhému albu Join Hands, podal jim pomocnou ruku Robert Smith, zpěvák a kytarista z kapely The Cure, která jim na turné měla předskakovat. Uchvátilo jej jakým způsobem hrají a začal přenášet tuto zkušenost do tvorby samotných The Cure. Zpočátku post-punková kapela s prvky popu se začala pomalu, ale nezadržitelně odklánět k temné straně vlny. Znát to bylo už na jejich v pořadí druhé desce Seventeen Seconds vydané v roce 1980.

Další album od The Cure, které stojí za zmínku v souvislosti s raným britským gothic rockem je nahrávka Pornography z roku 1982. Tato jejich raná gotická tvorba byla kritiky často označovaná jako adolescentní existencialismus a Roberta Smithe i celou kapelu nahrávání těchto alb silně psychicky namáhala a jak sám Smith poznamenal, soustředil do nich všechny své sebezničující myšlenky.

Neposlední kapelou, jejíž plamen zažehla punková jiskra, byli také The Damned. Jako první britská punková kapela přišla se studiovým albem Damned damned damned (1977) a jako první se dostala na turné po USA, kde pomáhala inspirovat první vlnu amerického hardcore punku. Ještě téhož roku vydávají druhé (stále ještě punk rockové) album Music for Pleasure, ale to je kritikou odmítnuto. Kapela se snaží situaci obrátit změnou sestavy a experimentováním s různými styly. Následujícími deskami Black Album (1980), Strawberries (1982) či Phantasmagoria (1985) se pak navždy definují jako gothic rockeři.

Zajímavostí je, že album Strawberries neslo pracovní název Strawberries for Pigs. To protože nová temnější hudba se u jejich fanoušků nesetkala s nadšeným přijetím. Frontman Dave Vanian tak jednou prohlásil, „je to jako dávat jahody prasatům!“

Nejen gothic rock

Tvorba výše popsané kapel, které patří k první britské generaci darkwave, se prakticky vždy alespoň částečně vyvinula v gothic rock. Avšak fenomén darkwave v sobě nese mnoho dalších podžánrů, které vznikly po rozšíření temné vlny z Britských ostrovů do zbytku Evropy. A přesně o tom si povíme zase příště, tak se nezapomeň zase stavit a zkontrolovat, zda už nevyšlo pokračovaní. A když ne, můžeš si čekání zkrátit třeba v sekci Grave Night, kde najdeš spoustu dalších gotických témat.

Klíčová slova: Téma Darkwave Gravenight

Fotografie redaktora Michal Himmel | 29. 01. 2021