V minulém článku jsem si vzal na pranýř developery a celkovou problematiku úmyslného ignoranství spojené s ochranou architektonických památek. Tím jsem ovšem zasáhl jen pomyslnou špičku ledovce. Když jsem řekl A musím říct i B. Tudíž v tomto článku si vyřídím účty se všemi, co dělají urbexu špatné jméno. Tak trochu srovnám účty s tuzemskou pseudokomunitou a všemožnými zlodějíčky.
Influenceři všech zemí…
Stejně jako když parkour nabýval na popularitě, začali se objevovat všemožní streameři a youtubeři, kteří ucítili možnost jistého výdělku. Hlavní inspirací pro ně jsou TVTwixx, kteří jsou důkazem, že i s ryze podřadným obsahem jde vytřískat pár tisíc z youtube díky sledovanosti převážně dětského publika. Toho se chytlo několik individuí. Ovšem na jednu věc zapomněli, trh je tímto doslova přesycen. Ve výsledku se tak lehký výdělek nekoná. Autorům se nevrátí ani proježděný benzín.
Jejich ,,kariéry“ pak končí videi, kde žebrají o odběratele a ve výsledku tak ukazují, že jejich zájmem není se podělit o dobrodružství z cest, ale vytřískat rychlý prachy. Jejich kanály poznáte jednoduše, často se na nich obsahují videa jako top 5 sériových vrahů, top 10 děsivých videí apod., nebo se věnují virálním událostem. Jednoduše se snaží nahnat pozornost, kde se dá.
Často se vyznačuji syndromem god komplexu, takže když jsou urbex komunitou důvodně napomenuti, jejich odpovědí je, že jim závidíme úspěch. Z tohoto důvodu nehodlám nikoho přímo jmenovat, abych nebyl nařčen ze závisti deseti odběratelů. Na druhou stranu, najdou se i kvalitní autoři videí. Ti bohužel pod návaly bizáru a nekvalitního materiálu končí a nebo jsou pro algoritmy doslova neviditelní. Těmto autorům přeju, aby vytrvali.
Kindermafie zasahuje
Takzvaní kinderurbexeři jsou jakousi podmnožinou všemožných samozvaných influencerů. Bohužel jejich výskyt je víceméně v každé komunitě. Jejich tvorba se převážně vyznačuje clickbait názvy jako: ,,nedostavěná nemocnice, straší tu jednooký doktor" , stejně jako příšernou kvalitou po stránce vizuální. Bohužel uvádí i přesné lokace míst a dokonce GPS souřadnice. V řádu měsíce tak dochází k destrukci místa.
Nedávno jsem mluvil s jedním zoufalým majitelem takového objektu, který pseudourbexer vyzradil. Výsledek, několik záchytů nezvaných hostů týdne včetně zlodějů rozkrádajících tamní sbírku vojenské techniky. Tito jedinci vychází z jejich vzorů TVTwixx. O urbexu tudíž nevědí nic, zrovna jako jejich „idolové“ samotní, a podle toho se i k místům chovají. V rámci představy, že jsou nejlepšími z nejlepších vytváří sami „pravidla“ a „rady“ začínajícím.
Nad tímto kontentem se běžný urbexer zasměje. Ovšem pokud si někdo takové rady vezme k srdci může se na urbexu vážně zranit a tady končí legrace. Těmto kindermafiánům bych vzkázal tohle: Vykašlete se na to, stejně vás to živit nebude. Počkejte pár let, něco si o urbexu nastudujte, až pak se pusťte do tvorby. Nezapomeňte ani na respekt k druhým.
Když železo nestačí
Tentokrát se vyhnu typickým zlodějům kovům, i když jejich činnost s přísnějšími pravidly výkupu už není tak aktivní jako před pár lety. Stále však existují. Já se chci ale věnovat mnohem sofistikovanějším zlodějům, kteří vykrádají zachovalé lokace o starožitnosti a poté je prodávají do antikvariátů popřípadě na facebookových skupinách. Některé skupiny se zaměřují na krádeže motorů, náhradních dílů z takto opuštěných veteránů nebo pouze katalyzátorů z jakéhokoliv opuštěného vozidla při lokaci.
Prodej lokací
Když jsem tohle viděl po prvé, myslel jsem si, že se jedná o vtip. Bohužel nejednalo. S postupujícím časem stránek prodávajících lokace výrazně přibilo. Upřímně si myslím, že tenhle byznys zrazuje hlavní myšlenku urbexu, a sice že dané místo objevíte sami a užijete si radost z takového nálezu.
Druhým problémem je, že pokud jsou tyto stránky skutečným urbexerům k ničemu, jejich služby využijí především zloději, kteří si propočítají, zda se jim investice vyplatí. O legitimnosti a morálním aspektu ani nemluvě. Jak si kupující může být jistý, že lokace, kterou si koupí, je stále přístupná popř. jestli není zbouraná nebo v rekonstrukci.
Weby neobsahují ani možnost vrácení peněz. Stránky samotné odmítají jakoukoliv zodpovědnost. Takže pokud na dané lokaci budete mít problémy se zákonem či ostrahou, gratuluji, za tento krásný zážitek jste zaplatili tisíc korun. Tento druh „podnikaní“ je asi jedna z největších sviňáren, na kterou můžete v rámci urbexu natrefit.
TvTwixx - případ sám pro sebe
Kdyby byly všechny body tohoto článku nominace, TVTwixx má nejenom nominace, ale i první místo. K jejich umění urbexu jsem se zde již vyjadřoval. To, že ovlivňují tzv. kinderurbexery a jiné všemožné samozvané influencery, je víc než očividné. Jejich specializací jsou kromě vandalismu a krádeže,na které jsou jasné důkazy ze všech možných bazarových skupin na facebooku. Vysvětlení hlavního aktéra Dannyho je vždy děravé jak ementál. Podle jeho slov měl jeho děda ve sklepě soukromou pitevnu včetně sady cenných příborů a poté další množství cenností napříč všemožnými obory lidské činnosti.
Mimo to svou činnost rozšiřuje i v Evropě. Například v Itálii byl policií zadržen a držen ve vazbě. Bohužel v případě urbexu platí pravidlo není žalobce není soudce. Jeho dalším byznysem je pak i prodej lokací. Na jedné lokaci tak vydělá třikrát. Nekvalitním videem, krádeží v objektu a poté prodejem lokace. Nutno dodat, že pár lidí z jeho okolí již bylo zadrženo za krádeže. Při jejich aroganci a zároveň hlouposti totiž prodávají ze svých osobních profilů, nebo se dokonce účastnily pořadu poklady z půdy.
Vzhledem k tomu, že právní ošetření by v této problematice potřebovalo menší tuning, je jedinou obranou proti těmto šmejdům nekupovat kradené zboží. Vždy si vyžádat k dané historce o původu zboží fotografie či jiné důkazní materiály ověřující pravost a původ zboží, nenakupovat lokace a učinit tak jejich byznys nerentabilním. To stejné platí i o videích, když nebudou mít diváky, dříve či později činnost ukončí.