Reportáž
Reportáž o návratu Vanessy (Brno 10.2.2010)
Legenda českého EBM, Vanessa, si konečně našla cestu k brněnským fanouškům. Společně se tedy podíváme, jak to na jejich soukromých oslavách elektronické chlípnosti vypadalo.
Něco málo po sedmé hodině večerní se do brněnského klubu Fléda začaly trousit první hloučky zvědavých fanoušků. Jak se klub pomalu plnil, rostla i míra očekávání a hladu po vytoužené hudební produkci.
V klubu se sešlo téměř 500 fanoušků a to i přes to, že se koncert konal ve všední den. Čekání na začátek živého vystoupení si přítomní krátili popíjením a poslechem “zahřívacího“ setu přítomných DJs. Návštěvníci se ukázali jako různorodá směs všech možných druhů lidí, od punkerů přes rockery až k vyznavačům techna. Nejčastější věkovou kategorií byli lidé ročníku 70, a tudíž fanoušci, jenž sledovali Vanessu v dobách jejich největšího rozkvětu na konci minulého století.
Kolem půl deváté se otevírají brány hlavního sálu a proudy nedočkavců jej směle zaplňují. Těsně po odbití deváté hodiny večerní nastupuje na pódium předskokan v podobě “ujeté“ brněnské HC formace Insania. Kapela je ve velice dobré formě a většinu přítomných těší dobře čitelným zvukem. Po dvou úvodních skladbách se pod pódiem rozjíždí první pogo a publikum reaguje kladně i přes vcelku velkou žánrovou odlišnost od hlavní hvězdy večera. Při svém setu skupina čerpala především z posledního velmi úspěšného alba “Rock'n'Freud“. Třičtvrtěhodinka Insanie končí a celý sál začíná plnit „téměř hmatatelné“ očekávání Vanessy.
Něco málo po desáté hodině se spouští intro ohlašující příchod králů českého “narko“ elektra. Na pódiu se zjevuje Miroslav Papež a obdarovává fanoušky prvními samply. Po chvilce přichází i zbytek skvadry a to Jakub Horák, Daniel Rodný, Jaroslav Stuchlý a Samir Hauser. Samir se chápe mikrofonu a vítá fanoušky: „Jsou zde všechny smažky z Brna?“. Poté Vanessa spouští songy “Zrcadla“ a s ním “hlukový teror“. Zvuk se však náhle zkrucuje do “zvukové bubliny". Neskutečně přeřvané basy nekompromisně utočí na sluchové orgány všech přítomných. Zvukové nepříjemnosti přetrvávají i při následující skladbě “Chci zmizet“. Od třetí skladby je však zvuk čitelný a všichni si začínají vychutnávat koncert skutečně naplno…
Vanessa jsou mistři kontroverze, ať už textové nebo vizuální. Právě projekce, jenž probíhala na plátně za kapelou měla dominantní roli v jejich pódiové prezentaci. Při songu “Mukamba“ na plátně běželo vcelku tvrdé porno, což jen potvrzovalo, že celý koncert byl určený pro 18+.
Dle reakcí publika je znát, že novinku s názvem“Ave Agony“ mají dobře zažitou, a tak zcela intuitivně reaguje na nové skladby, stejně jako na notoricky známé fláky. Před “Ahoj, chcípni“ se otevírají závěsy tajemné bedny, která celou dobu stojí uprostřed pódia.
Divákům se ukazuje elektrické křeslo s nahou ženou. Vanessa, v roli popravčí čety ženu nekompromisně peče. Že by “obětování psychicky labilních žen“? Spouští se první tóny skladby doprovázené projekcí příslušného klipu. Lidé z plna hrdla vyřvávají: “Ahoj, chcípni“. Jde vidět, že chemie funguje a propojení s publikem je téměř symbiotické. Nával kontroverze pokračuje a před skladbou “Spolkni ďábla“ se objeví nahá holka s kyblíčkem a “cosi“ začíná rozhazovat do publika. Při bližším zkoumání se z “dárečku“ vyklubou červi(!) - tak tomu se říká opravdu nechutně originální vložka. Po “červavé spršce“ koncert odsýpá v neskutečně svižném tempu a zaznívají osvědčené hitovky jako “Flashback“ a “Jedu do Pekla“. Kapela je dvakrát navrácena na pódium, a jako poslední dva přídavky zaznívají šlágry nejposvátnější: “Prokopat se ven“ a “Kolumbie“. Kapela je v perfektní formě a tímto koncertem to potvrdila. Pro spousty lidí skutečný audiovizuální zážitek.
Vanessa - Prokopat se ven
Celá akce byla zakončena stylovou afterparty v duchu EBM a industriální klasiky. Zazněli osvědčení interpreti jako X Marks The Pedwalk, Nine Inch Nails, Nitzer Ebb, KMFDM nebo Atari Teenage Riot. Konec dobrý, všechno dobré, a my spokojeně, i když trochu vyčerpaně, jedeme domů.