Hugo Toxxx se do české hip-hopové historie zapsal jako jedna z nejkontroverznějších, ale i nejvlivnějších postav. V jeho dřívější tvorbě byly výrazné syrové beaty inspirované dirty south stylem pocházející z USA a chopped & screwed techniky. Textová stránka byla charakteristická především díky jeho nekompromisnímu přístupu k street rapu, který už v té době obsahoval prvky nadsázky a ironie, jež si zamilovala nejen undergroundová scéna, ale i řada hudebních kritiků. V současnosti Hugo Toxxx pokračuje v inovacích, propojuje hip‑hop s klubovou elektronikou a drží krok s mladou generací na české scéně. Tento článek mapuje jeho počátky, včetně založení SuperCrooo, a labelu Hypno808, včetně jeho sólové projekty stylistických zvratů i vizuální hry, kterou Hugo Toxxx proměnil v nedílnou součást své identity.
Život a umělecké začátky
Jan Daněk, dnes známý jako Hugo Toxxx, se narodil 16. září 1982 v Praze a od rané puberty se pohyboval v klubové undergroundové scéně. Na otevřených pódiích (tzv. open mic) pod přezdívkou Hack sbíral první punchlines, soupeřil ve freestyle battlech s lokálními jmény jako Orion či Vladimír 518 a postupně budoval svůj charakteristický zvuk. V roce 1996 se spojil s Jamesem Colem (Phat), se kterým založil K.O. Kru. Formaci, která do klubových jamů přinesla syrovou energii, upřímné texty o městském životě a kritice společenských dogmat. Demo kazety K.O. Kru rychle kolovaly po undergroundových akcích, a hit „Boom Click Click Boom“ si fanoušci přehrávali na CDR kopiích, zatímco mainstream si jich teprve začal všímat.
Kolem roku 2001 došlo k přerodu K.O. Kru v SuperCrooo. James Cole a Hugo Toxxx rozšířili crew o nové beatmakery, vybudovali si malé DIY studio, kde začali experimentovat s atypickými rytmy a futuristickou elektronickou produkcí, což bylo v té době naprosto průlomové a činilo je pionýry české scény, protože resamplovali elektronické zvuky a zasazovali je do hip-hopu. První vinylový singl Nádech/Výdech na labelu P.A.Trick Records byl jasným signálem, že tito dva nejsou jen pranksteři otevírající pár scének s humorem, ale že jejich projekt míří k hlubším společenským komentářům. Texty se začaly vyznačovat sci-fi obrazností a psychedelickou estetikou, které se ve své plné síle objevily na jejich průlomovém debutovém vydání.
V roce 2004 vydali SuperCrooo album Toxic Funk a doslova strhli český rap z polokomfortní mainstreamové pozice. Bez tuctových samplů a s nadčasovými agresivními beaty a vulgárním street-level komentářem k tehdejší době, byl schopný rozproudit debatu o tom, kam se český rap posune dál. Texty otevřeně kritizovaly showbyznys, bulvár, a až nadmíru otevřeně zmiňovaly drog, v kontextu jejich černého humoru i sci-fi fabulací, které jako by vypadla z undergroundového komiksu. SuperCrooo používali extrémně provokativní lyriku jako nástroj satiry; explicitní obrazy a urážlivé narážky měly za cíl šokovat a zrcadlit mediální bulvár i konzumní kulturu, přičemž vyvolaly otázky o hranicích umělecké svobody. Nejdiskutovanější pak byla skladba „Fotky z novin“, která jmenovala a satiricky komentovala české celebrity, například Dádou Patrasovou, Petrem Jandou či Leošem Marešem. Bulvární titulky o pobouření paradoxně jen nakoply popularitu kolem desky a z Toxic Funku se stala sběratelská rarita. SuperCrooo ale opakovaně zdůrazňovali, že jejich úmyslem byla satira konzumní společnosti, nikoli osobní útok.
Následující fáze přinesla rok 2005 a druhý longplay, s názvem České kuře: Neurofolk, na kterém SuperCrooo ještě víc prohloubili psychedelický a agresivní styl. Kombinovali glitch art spolu se stoner rapem a provokovali antifeministickými provokativními texty i odkazem na experimentální elektroniku. Součástí téhle éry byl i projekt DIXXX, limitované edice s remixy a bonus tracks, které obohatily sběratelskou subkulturu. V roce 2007 vyšlo komplexní vydání 2 nosáči tankujou super dvou CD shrnující dekádu od K.O. Kru až po SuperCrooo, obsahující rarity, remixy a nové featy. Už tehdy bylo jasné, že Hugo Toxxx a James Cole staví svou kariéru na nekonvenčním narativu a umění provokovat, což položilo základ jejich dalším sólovým i labelovým experimentům.
Sólová cesta a založení labelu Hypno808
Hugo Toxxx v roce 2008 vypustil svou první sólovku Rok psa. Přibral tam právě zmíněnou surovou energii, přizval Vladimíra 518 na spolupráci na ikonické skladbě „Meleme meleme kávu“, která se inspiruje německým industriálem a EBM. Touto deskou dokázal, že jeho flow zesílila a potvrdil svou pozici i jako výrazného sólového rappera. Tracky jako politicky laděné „Volte mě“ prokázaly, že umí rap posunout k angažované sociální lyrice.
V roce 2011 Hugo Toxxx založil label Hypno808, skrze který převzal kontrolu nad vydavatelskou činností, designem a merchem své značky v režimu DIY. Při vzniku tohoto labelu vydal koncept double LP Legální drogy a Ilegální kecy, kde kombinuje své nové sklasby s lo-fi remixy a čerstvými featuringy od Marata či Igora. Hypno808 se stalo inkubátorem mladých talentů a hubem pro beatmakery, kteří tu mohli experimentovat mimo komerční nátlak.
Diskografie po roce 2020: nové album Mumie a návrat k legendární sérii
V roce 2019 vydal experimentální album 1000, ale opravdovým milníkem se stalo druhé pokračování mixtapu Bauch Money II, které vyšelo roku 2020, kde se vrátil k cloud rapovému lo‑fi soundu prvního dílu, který je typický právě pro celý směr labelu Hypno808. Deska představuje minimalistický trapový počin s výraznou atmosférou, která není snadná na poslech: sirupové beaty, tlumené zvuky, repetitivní vokály blížící se freestylu. Celkově tato deska potvrdila, že Toxxx neztratil žádnou část své energie ani autenticity.
O rok později představil konceptualní album Mumie, jež vynikalo temnější atmosférou a hosty jako Viktor Sheen, Dokkeytino, James Cole, Luisa, Lil Quill či Arleta. Deluxe edice Mumie vyšla 1. ledna 2022 a přidala šest bonusových skladeb, které rozšířily narativ stoicismu a podtrhly mumiovou estetiku album.
Turné a koncertní aktivity po roce 2022
Křty alba Mumie se staly prestižními akcemi, 5. listopadu 2022 v pražské Roxy a 11. listopadu 2022 ve Flédě Brno na pódiu asistovali Dollar Prynce a Hard Rico. V dubnu 2024 Toxxx poprvé vyrazil i do Bratislavy (SunDeck), kde potvrdil svou přitažlivost i za českými hranicemi. Další významný koncert odehrál v prosinci 2024 v rámci vánočního festivalu Winter Beats v Ostravě, kde představil několik nových remixů a kolaborací naživo.
Současné singly a zahraniční kolaborace
Vedle desek stále vydává samostatné skladby. V roce 2022 představil singl „Future“ s futuristickým beatem od producentů Hypno808, který se stal součástí Mumie (Deluxe), a v dubnu 2025 vytvořil energickou kolaboraci „Biela limuzína“ s Oskarem Majorošem z pouliční rapové scény Slovenska.
V roce 2023 pak vydal sólový singl „Logic“, inspirovaný trapovou estetikou Atlanty, jenž dokazuje jeho schopnost držet krok s globálními trendy.
Hypno808 jako inkubátor nových talentů
Label Hypno808, založený Hugo Toxxxem v roce 2011, funguje jako živé laboratorium pro mladé producenty a interprety. Pod jeho křídly se spojili talenti jako Marat, Igor (White Russian), Freezer, Frank Flames, Peyseyko808 či Voodoo808. Hugo pravidelně filtruje desítky beatů od fanoušků, vybírá ty nejvíce originální kousky a poskytuje začínajícím beatmakerům i osobní zpětnou vazbu, a to jak k textům, tak i k aranžím. V rámci studia labelu sdílí své zkušenosti s mixem, masteringem a dalšími detaily nahrávek, aby každý tvůrce mohl posunout svou tvorbu o stupeň výš. Label podporuje netradiční žánrové fúze, a to od atmosférických, lo-fi beatů až po tvrdší trapové rytmy, čímž vytváří prostor pro experiment a objevování nových zvukových ploch na české rapové scéně.
Mezi nejvlivnější postavy labelu patří Vojtěch Vojkovský (Voodoo808), který s Hugem začal úzce spolupracovat v posledních letech. Na albu 1000 má Voodoo produkční kredity, konkrétně je uveden jako producent skladeb „Moist“ a „Prince“. Díky studiím produktového designu ve Velké Británii a inspiraci současným soundem 808 Mafia přinesl do Hypno808 technickou preciznost a minimalistický přístup k beatům, přičemž v jeho produkci se objevují i „spaced-out“ či glitch-like atmosférické prvky. Jeho debut Techno808 z roku 2018 představuje vrchol této syntézy rapu a elektronické produkce.

Voodoo808 spojuje syrové trapové beaty s futuristickou elektronikou a vizuálem. Přečtěte si článek o jeho tvorbě a objevte novou generaci české scény.
Dnes je Hypno808 synonymem nezávislé české hip hopové estetiky, kde se vedle Hugovy tvorby pod značkou setkávají interpreti jako DJ Nuff, 4Row, Jointel, Peacock, Abe, Lucas, 5 Gang, Dyrty, Stokar, Vae Cortez, Huclberry, Doemixxx, Voodoo Beats či patnáctiletý Kriso.
Vizuální styl, merch a image
V rámci labelu se propojuje hudba s výraznými obrazovými motivy, které často vycházejí z koláží, VHS estetiky a digitálně deformovaných vizuálů. Na tvorbě se podílí například režisérské duo Zálesák a Bronislavka, spolu s kameramany jako Sumec nebo TFIM, kteří společně stojí za řadou klipů s rukopisem undergroundového filmu. Vizuální svět klipů dále dotváří SAVINI, grafik a animátor, jenž má na kontě artworky a animace pro umělce jako Peyseyko808. Jednou z dalších osob, které spolupracují na vizuální podobě labelu je Jiří Procházka. Vedle své vlastní tvorby, koláží a instalací, se aktivně podílí na klipových projektech a dalších vizuálech pro Hypno808.
Hugo dává současně prostor mladým VJům, grafickým talentům a studentům, jejichž nápady se objevují na obalech desek, limitovaném merchi i při live projekcích. Takto Hypno808 propojuje hudební a vizuální experiment a podporuje nové generace tvůrců na české scéně.
Merch labelu, například HROB Tee, ZOO Tee nebo funkční Hypno808 Chest Rig, si zachovává jednotnou vizuální identitu. Produkty jsou dostupné výhradně přes oficiální eshop a na koncertech, čímž Hypno808 udržuje přímý kontakt s fanoušky a kontrolu nad prezentací své značky. Během kampaní, například k albu Mumie, label představil i limitované plakáty s autorskými grafikami od mladých umělců, které se rychle vyprodaly.
Mediální vystoupení, kritické glosy a kulturní reflexe
Hugo Toxxx se objevuje mimo hudební vydání i v mediálních formátech, například v roce 2022 se objevil v podcastu Brrrap a v rozhovoru pro Reflex.cz, kde otevřeně kritizoval postoj českých médií k rapu: „Média v ČR dodnes dělají, jako kdyby rap neexistoval“. Jeho mediální vystoupení ukazují, že vnímá rap nejen jako hudební žánr, ale i jako kulturní fenomén, který si zaslouží reflexi.
Rap tak pro něj není jen hudební formou, ale i prostorem kritického myšlení a reflexe aktuálních fenoménů, ať už jde o média, o generace, nebo o proměnu žánru. Ve svých veřejných výstupech zdůrazňuje, že místo pasivního přijetí „trendů“ mladé scény chce zůstat aktivní hybnou silou.
Význam pro českou rapovou scénu
Hugo Toxxx je dnes neodmyslitelnou součástí české hip-hopové scény. Hugo dokázal propojit syrový street rap s experimentálním přístupem na úplném počatku moderního rapu. Od raných dnů K.O. Kru přes SuperCrooo až po nezávislý label Hypno808 se jeho tvorba vyznačuje neústupným postojem, satirickým ostnem a ochotou překračovat žánrové hranice.
Hugo pokračuje v aktivním mezipolí hudebních experimentů a zároveň dává prostor nové generaci tvůrců a skrze Hypno808 formuje prostředí, kde se setkávají beatmakeři, vizuální umělci a mladí interpreti. Jeho poslední skladby potvrzují, že si zachoval autenticitu i ochotu reagovat na současné trendy, aniž by ztrácel svůj provokativní rukopis.
S ohledem na dosavadní průběh kariéry lze očekávat další posuny, a to jak v přístupu k textům i zvuku, včetně propojování rapu s klubovou elektronikou i vizuálními formami. Hypno808 má potenciál dál vychovávat další generaci hudebníků, kteří mají zájem posunout domácí scénu dál. Ať už Hugo zamíří k dalším konceptuálním albům, mezinárodním kolaboracím, nebo k dalším vizuálním projektům, jeho role průkopníka a mentora zůstává pevná.
Závěr
Od debutu Supercrooo až po nejnovější projekty se Hugo Toxxx etabloval jako symbol nezávislosti a rebelie proti hudebnímu establishmentu. Kombinací surového textu, sociálně angažovaných témat a propracované vizuální estetiky formuje nový rozměr domácího hip‑hopu a inspiruje mladou generaci, jež v něm vidí jak učitele, tak inspirátora nových cest. Který jeho track podle vás nejlépe ukazuje tuto proměnu a který projekt byste doporučili jako první poslech těm, kdo ho ještě neznají? Podělte se o tipy a dojmy pod článkem.


