1. Můžete se čtenářům na úvod představit? 
Das Funus je kapelou hlásící se k analogové tradici 80.let 20. století. Filozofií kapely je používat v co největší míře původní analogové syntetizátory, efekty, samplery a to nejen pro tvorbu hudby, ale i pro živá vystoupení s cílem navodit atmosféru 80.let. Návštěvník koncertu je zároveň posluchačem i divákem! Při vystoupeních je kladen důraz na show a temnou image, která s využitím jevištních a divadelních dekorací, videoprojekcí a světelných efektů dotváří autentický zážitek. 

 2. Představili byste nám prosím členy kapely a zastoupení zvuku v ní? 
Ice se především věnuje zpěvu a tvorbě textů k písním. Mimo jiné však dopomáhá i tvorbě instrumentálního podkladu hudby. Tomáš zase komponuje hlavní melodické linky. Valggrind dělá sub-vokalistku a věnuje se jak melodické části, tak i té rytmické. 

 3. Jak byste charakterizovali svůj styl hudby? 
Naše hudba je směsicí elektronického darkwave a gothic rocku. Při tom využíváme dobře známé prvky EBM abychom dodali písním dostatečnou tanečnost. (Tomáš) 

 4. Jak vlastně vznikl název Das Funus? 
Byl to vlastně situační a jazykový vtip. Byl jsem v koupelně a přemýšlel nad svým dosavadním hudebním působením. Má tehdejší kapela The Crypt už nebyla. Přemýšlel jsem nad tím, jak dál dělat muziku. V té době se začal rodit nový projekt a já si řekl, že pokud toto nikam nepovede, tak už to bude můj funus. Valggrind se toho hned chytla a jako germanistka k tomu připojila das. Prý jazykový vtip. Češi si často myslí, že slovo funus pochází z němčiny. To slovo je ale z latiny a v němčině de facto neexistuje. Díky německému gramatickému členu das se němečtí posluchači pozastavují a přemýšlí, co je to za slovo, které neznají, pokud ovšem neumí latinu. Češi naopak hnedka pochopí souvislost s pohřbem a archaičnost výrazu jim dává tušit naše zaměření, přemýšlí ale zas nad tím, co sakra znamená to das. (Ice) 

5. Čerpáte inspiraci od nějakých kapel? 
Ano, zejména od The Frozen Autumn, Siouxsie and The Banshees, Clan of Xymox. (Tomáš) 

6. Není tajemstvím, že se stále opíráte o gotiku. Hledáte inspiraci i někde jinde? 
Naši tvorbu chápeme jako konceptuální umění, kde naše postoje a estetické názory vyjadřujeme spojením hudby s jinými druhy umění. Inspiruje nás divadelnost a citové vypětí expresionismu, melancholie symbolismu a dekadence, ale i duchovně silná a majestátní architektura gotiky. (Ice)

7. Můžete nám přiblížit spolupráci s labelem Young and Cold Records? 
Momentálně pracujeme na albu, které má pod tímto labelem vyjít. Také se snažíme propojit českou (pražskou) scénu se scénou v Bavorsku (Augsburg). V posledních dvou letech jsme uspořádali s Pavlem několik koncertů v Čechách, na kterých hráli právě interpreti z Young and Cold. Snažíme se nabídnout českému diváku neokoukaný a hlavně neoposlouchaný zážitek. Aktuálně se můžete těšit na Berlínskou Leere, zpěvačku ruského původu, která míří právě do Brna. V Německu jsme zase my hráli na letošním festivalu Young and Cold Festival 7. Rýsují se také možnosti i pro jiné české kapely. Nejde tedy jen o partnerství s naší kapelou, ale i o snahu přiblížit dvě goth scény a dva národy, které toho mají hodně společného a mohou se navzájem obohatit. (Valggrind) 

8. Máte už za sebou nějaká vystoupení a to i na větších akcích. Najdou se i nějaké historky ze zákulisí, se kterými byste se mohli podělit? 
Jedna vtipná historka je z našeho prvního koncertu, který se konal v rámci pražského festivalu Gothic Fusion 4. Ten večer byl náročný, protože jsem festival pořádala já a Pavel na něm vystupoval zároveň s dnes již zaniklou kapelou Prague Dead Souls, ve které byl tehdy také členem. Na Tomáše zůstal důležitý úkol zabalit, zkontrolovat a nezapomenout žádné z kláves ve studiu. Na jeho obranu musím říct, že nástrojů a vybavení s sebou vozíme opravdu hodně. Při sestavování věcí na podiu jsme 30 minut před koncertem zjistili, že Tomáš přece jen jedny klávesy zapomněl - ty moje. Má dosavadní tréma se změnila v zoufalou paniku. Pamatuji se, že jsem bezradně klečela na pódiu s kabelem od mého nástroje a neměla ho kam zapojit. Tomáš nás oba ujišťoval, že mé klávesy opravdu zabalil, zkontroloval přiloženou kabeláž a vše svědomitě připravil k ostatnímu vybavení. K mé smůle ale bedna s mým nástrojem zůstala ve studiu. Situaci zachránil Pavel, který zběsilou jízdou, daleko převyšující rychlostní limit ve městě pro jízdu autem, dovezl klávesy ze studia na místo akce. Od té doby jsme už nikdy nic nezapomněli. (Valggrind) 

 9. Co od vás mohou návštěvníci akce Grave Night očekávat? 
Párty, vizuální show, hudbu, co nedovolí zůstat sedět. (Tomáš) 

 10. Díky za rozhovor, máte ještě nějaký vzkaz pro čtenáře webu Obscure Freaks? 
Těšíme se na koncert v Brně a doufáme, že potkáme nejen známé tváře tamní scény, ale i nové příznivce gothic subkultury a spřátelených hudebních stylů. (Tomáš)


Das Funus - Six Feet under (single version)