Když Smack One v září 2024 šokoval scénu černým příspěvkem s nápisem Končím s rapem, málokdo tušil, že jeho poslední slovo bude mít formu dvouhodinového zvukového monolitu. Mixtape Hudba pro zmrdy II, které oficiálně vyšlo 5. prosince 2025 přesně o půlnoci, není jen pokračováním kultovního mixtapu z roku 2013. Mixtape představuje archivní průřez Smackovou tvorbou a definitivním zúčtování s českou rapovou scénou.

Smack - Boss (Official Audio)

Vydání alba není náhodné. Spadá přesně na datum desátého výročí alba Sick a premiéra se konala během velkolepé Sick Show na pražském Výstavišti. Tato dvojí symbolika, oslava jednoho z nejúspěšnějších Smackových alb a zároveň rozloučení s českým rapem, dává celému mixtapu hlubší význam. Label Archetyp 51 ve spolupráci s Virgin Music zajistil distribuci, která kombinuje digitální release na všech platformách s limitovaným vydáním na dvou CD obsahující exkluzivní třicátý devátý bonusový track. Tento hybrid komerční a undergroundové strategie dokonale reflektuje Smackovu pozici, umělce s masivním komerčním dosahem přes 211 milionů streamů, který se odmítá podřídit mainstreamovým kompromisům.

SMACK - IMMORTAL ft. MIKE T (Official Music Video)

Historický kontext aneb cesta od mixtapu k monumentu

První Hudba pro zmrdy vyšla 6. února 2013 jako dvacetiskladbový mixtape v délce šedesáti šesti minut. Již v té době se jednalo o syrový, nekompromisní projekt, který definoval Smackův undergroundový postoj a etabloval ho jako klíčovou postavu české grime scény. Mixtape obsahoval spolupráce s domácími interprety jako Tchagun a Rip na skladbě Kde sou teď, zatímco produkční stránku zajišťovali britští producenti Rude Kid a Spooky. Šlo o mixtape v nejčistší podobě, nekomerční výpověď bez ústupků.

Smack One je často označován za zakladatele české grime scény. Když v pozdních nultých letech přišel jako jediný uvést grime na českou rapovou scénu, čímž změnil přístup k tvorbě lokálního rapu. Vystupoval na britských rádiích Rinse FM a BBC 1Xtra, spolupracoval s předními UK MCs a vytvořil most mezi Londýnem a Prahou. Jeho tvorba od počátku kombinovala drsný britský sound s českým rapem, čímž otevřel cestu žánru, který byl do té doby v Česku prakticky neznámý.

Hudba pro zmrdy II přichází přesně 12 let po originálu a deset let po albu Sick, které vyšlo v prosinci 2015. Není náhodou, že Smack zvolil datum vydání tak, aby symbolicky vyzdvihl fázi své současné tvorby v období oslav desátého výročí alba Sick a zároveň naznačil návrat k undergroundovým kořenům. Zatímco původní mixtape obsahoval dvacet skladeb, pokračování nabízí téměř dvojnásobnou stopáž, třicet osm tracků a explicitní přechod od mixtapové filozofie k monumentálnímu dvojCD. Kde první díl fungoval jako undergroundová deklarace, druhý díl představuje detailní soubour celé Smackovy vize.

Smack One v Prostoru X při rozhovoru s Čestmírem Strakatým. Zdroj: reflex.cz

Architektura díla aneb třicet osm skladeb jako úplný katalog vize

Celková stopáž činí 2 hodiny 10 minut, formát zahrnuje 2 disky s 38 tracky s bonusem na na fizických nosičích. Úvodní disk otevírá skladba 2025 Freestyle, programová věc, která jasně zasazuje projekt do současnosti a zároveň odkazuje na Smackovu futuristickou vizi z alba 2051. Následují klíčové tracky jako Strašně Sick, první singl s videoklipem od režiséra Kryštofa Nováka, Kurva Riddim s hostujícím Duppym na produkci legendárního britského producenta Spookyho, nebo 8 Bar Flow, monstrozní posse cut s Glebem, Milli Majorem, Tchagunem, Pliem, Flirtou D a Scuffizerem.

Smack One před kamennou zdí, rozevírá černou bundu a ukazuje ikonický Smack One merch, stylizovaný v duchu kapely KISS. Zdroj: facebook.com/smackofficial

Mixtape obsahuje již známé skladby ale i nevydané tracky, kolaborace, archivní freestyly a remixy, které Smack shromažďoval roky. Smack na tomto mixtapu skutečně vyprázdnil trezor, kde se mísí čerstvé nahrávky s historickými fragmenty kariéry.

První disk vrcholí experimentální sekcí. Legendární track Mezcal představuje žánrový experiment napříč DnB a speed-up technem, který opět dokazuje Smackovu schopnost překračovat žánrové hranice. Jinudy Remix od Forbidden Society se nese na vodách DnB rapu, Dubplate a Huťský Riddim s Fuckstroyem se vrací k syrovému grime zvuku. Druhý disk je ještě intenzivnější. Následují UK tracky jako Flat Shoe Riddim, Pepper Pot Riddim či kolosální 10 let staré UK 2 France & Czech v délce s Perfect Hand Crew.

Perfect Hand Crew x Spooky & Masro x Smack | From UK To France & Czech [Music Video]: SBTV

Vrchol představuje 11 let stará skladba Survival, spolupráce s britskými MC Margerem a Lil Nastym na produkci Rude Kida, která dokonale ztělesňuje Smackovo ideologické sepětí s jádrem britské grime scény.

Marger (Ft. Lil Nasty & Smack) - Survival [Official Video]

Mixtape uzavírají ikonické skladby jako Iscream Dance feat. Hugo Toxxx nebo Tak se hejbej, které v délce čtyř minut čtyřiatřiceti sekund, čistý dub experiment od producenta Sukowach, který symbolicky potvrzuje, že Smack One dělá průřez celou jeho historií a to i včetně doby Iscream Boyz.

SMACK FT. HUGO TOXXX - ISCREAM DANCE REMIX (OFFICIAL VIDEO)

Zvuková estetika aneb purismus jako odpor

Hudebně je Hudba pro zmrdy II radikálním odmítnutím současných trendů. Zatímco česká scéna gravituje k trapu a drilu optimalizovanému pro TikTok viralitu, Smack setrvává u 140 BPM grime riddimů, 12 let stará skladba 140, která se na tomto mixtapu také objevuje toto deklaruje již samotným názvem.

Merak ft. Smack & Tchagun - 140? /// Extrémní Primáti ft. DJ Alyaz - Prototyp [DROPS2 double video]

Žánrová tvrdost není nostalgií, ale vědomým odmítnutím klišé, které Smacka vyhnalo z české scény. Celý mixtape vyžaduje kontext, sound systémy, a kluby. Není to hudba na pozadí, ale mix, který vyžaduje plné ponoření se do zvuku a kontextu Smackovy tvorby. Na dvouhodinovém projektu je počet hostů překvapivě nízký, Smack si vybírá pouze ideologicky kompatibilní hosty. Z Británie je to Big Narstie, D Double E, Milli Major, Scrufizzer známý jako Scufficer, Flirta D, Marger, Lil Nasty a Perfect Hand Crew. Z české scény se podílejí Hugo Toxxx, Duppy, Jay Amo, Tchagun, Gleb, Fuckstroy, Igor, Frank Flames či Dalyb.

Kde první Hudba pro zmrdy spoléhala hlavně na domácí spolupráce a jen občasné výpady do britské scény přes producenty, nové vydání Hudba pro zmrdy II přináší zcela jiný rozsah, na albu figuruje desítky britských MC a producentů. Ještě před tím, na albu Sick z roku 2015, si Smack vyzkoušel spolupráci s britskou grime legendou P Money; následné dílo Champions League (vydané v listopadu 2024) pak jasně signalizovalo směrem k mezinárodní fúzi českého rapu a britského grime. Hudba pro zmrdy II tak pokračuje v tomto kurzu, jen v podstatně razantnější, rozsáhlejší a globálnější formě. Hostující interpreti nesklouzávají k etablovanému mainstreamu. Absence „velkých“ komerčních jmen je zřejmá a zcela záměrná. Hudba pro zmrdy II tak nepůsobí jako pokus o masovou expanzi, ale spíše jako manifest adresovaný zasvěceným.

P Money x Smack One - Fake feat. Jme (Official Video)

Lyrická rovina, aneb zpráva z undergroundu

Lyrický obsah Hudby pro zmrdy II není o konci kariéry, nýbrž dokumentární zprávou začátcích na okraji a oznámení o návratu k undergroundu. V třiceti osmi skladbách se Smack nezabývá pouze svými úspěchy, ale primárně vystavuje hyper detailní pohled do praktik, paranoie a etiky undergroundu.

Skladba Bílej jak stěna nabízí lyrický kontrast, ve kterém Joshua líčí klaustrofobní, nezdravou a finančně tísnivou realitu, nedostatkem vitamínu D a obálkami od nebankovních institucí, Smackovi texty přináší precizně technický návod na pěstování konopí.

#CMD JOSHUA | BÍLEJ JAK STĚNA FT SMACK ONE (Prod. SENSEII) [MUSIC VIDEO]

Paranoia, která z tohoto životního stylu plyne, je pak naplno rozvinuta v tracku Sledujou mě. Osobní úzkost z okolí se transformuje v přímý konflikt s autoritami, „nasnitchil mě snitch, a teď sledujou mě cops“. Text se mění v politické prohlášení, „píčo proč pěstitel sedí za maličkost, za léčivej strom, kterej tři měsíce rost“. Smack tak lyricky staví svůj odkaz na nekompromisní kritice systému a obhajobě osobní svobody.

Track Dubplate je jasným vrcholem mixtapu a představuje jednu z nejtvrdších a nejsebestřednějších skladeb, ve které Smack One nedrží zpátky se slovní zásobu, ani sebevědomím. Vychází z původního mixtapu Hudba pro zmrdy a spolupráce s Yeezus2020 na tracku Bianco, a zároveň potvrzuje Smackův status nejlepšího MC a DJ v Čechách. Texty jsou plné hyperbol a sebevědomých přirovnání – „jsem obr, ty si skřítek, míchám grime, jako bych byl z Londýna“, kde útočí na konkrétní kritiky označuje za hysterické. V některých momentech se přímo chlubí svou dominancí nad českou scénou: „dobře víš, že jsem zkurvený zvíře“, „v Česku je fakt každej lobotom“.

Flat Shoe Riddim funguje jako další manifest stavící se v opozici ke zbytku českého rapu. Smack se vymezuje proti tomu, co hýbe zbytkem scény: „Vás zajímaj jenom beefy, nás zajímaj jenom lyrics, nás zajímaj jenom riddims.“ Tato skladba jasně ukazuje, že Smack nejde cestou povrchního drama rapu, ale staví na vlastní lyrické suverenitě a rytmickém řemeslu.

Recepce aneb fanouškovská euforie a absence kritiky

První reakce jsou bouřlivé. Pod videoklipem Strašně Sick, které má ke dnešnímu dni s přes třicet tisíc zhlédnutími fanouškové volají známá hesla jako „Smack je král Čech a Moravy, a to nedělá rap, děla co chce, jak chce“ nebo „Bezkonkurenční MC v Čechách“ či „Za každý album říkám že Smack dál ze sebe všechno ale pak boom další Hudba pro zmrdy II zachraní release rok 2025“. Objevuje se i kritika, ta je však ve většině případů od novějších posluchačů, kteří nejsou seznámeni s kontextem skladeb ani starší Smackovu tvorbu, a často se tak jejich kritika opírá spíše o povrchní a emocionální dojmy než o hlubší porozumění jeho hudebnímu odkazu.

SMACK ONE - STRAŠNĚ SICK / HPZ 2 VIDEO

Některé tracky dosáhly desítek tisíc streamů za první dny na Spotify, celkově mixtape již generuje stovky tisíc streamů během prvního týdne. Pro nekomerčně mířený grime projekt je to impozantní číslo. Dvouhodinový žánrově hutný projekt vyžaduje čas a specifickou znalost kontextu. Smack dlouhodobě funguje mimo oficiální mediální kanály, což je v souladu s jeho postojem.

Křest aneb rituál loučení na Výstavišti

Sick Show na pražském Výstavišti bylo rituální uzavření jedné kapitoly. Smackovy předchozí křty, například P's a Love 2 v roce 2019 v Basketbalové hale Folimanka s kapacitou 3000 lidí a hostem D Double E, stanovovaly měřítko pro českou urban scene. Atmosféra podle svědectví z Instagramu byla intenzivní, stage dive, vyprodaný sál, a čirý underground. Jeden fanoušek poznamenal „Byl jsem tam pracovně a říkal jsem si kurva co to je za bordel“, dokonalá charakteristika Smackovy schopnosti vytvořit na stagi chaos.

Dědictví aneb vakuum po odchodu

Smack One byl vždy ideologickým lídrem českého rapu a kontrolorem kvality české grime scény. Vymezení se proti současné české scéně, motivované znechucením z klišé, zanechává hlubokou mezeru, kterou nyní česká popová rapová scéna jen s obtížemi zaplní. Smack na ní v posledních letech úspěšně působil svými tracky. Fanoušci však mohou být rádi, že se vrací k nekompromisnímu grime, který definoval jeho tvorbu v jeho začátcích. Hudba pro zmrdy II tím pádem funguje jako standardizovaná referenční deska, zkušební kámen, pro jeho další tvorbu, a zároveň laťku, kterou noví interpreti buď překonají, nebo ignorují, čímž potvrdí Smackovu kritiku současné scény.

Hudba pro zmrdy II není běžným mixtapem, ale žánrová a diskografická nutnost. Kompletní manifest, který dokonale zapouzdřuje Smackovu tvůrčí éru od tvrdého grimu přes basové experimenty. Je tedy zřejmé, že Smack One s českým rapem neodchází potichu. Loučí se ohlušujícím dvousetminutovým zvukovým útokem, který odhaluje pravdu a kritizuje klišé, jež odmítl tolerovat. Pro věrné fanoušky, puristy grimu a ty, kdo oceňují si cení jeho umělecké integrity, je to definitivní a nepostradatelná rozloučka.

Mixtape je dostupný na všech streamovacích platformách. Limitované dvojCD s bonusovým trackem lze objednat na archetyp51.com. Smack One možná skončil jako rapper, ale nikdy neskončil jako MC.

Smack One zazářil na Cenách Anděl 2022, kde vyhrál v kategorii Rap za své album Chimera Pt. 3