Album Floral Shoppe vydané hudebním projektem Macintosh Plus americké producentky Ramony Andry Xavier, vyšlo v roce 2011, navždy změnilo podobu žánru vaporwave, a je všeobecně považováno za nejslavnější album tohoto žánru. Na tomto albu Xavier vrství, seká, zrychluje a natahuje samply jazzové hudby z 80. a 90. let do polytonálních a polyrytmických textur. Album se stalo napříč internetem nejen kulturním memem, ale i ikonickým odkazem a symbolem post-internetové estetiky. Svět Floral Shoppe a estetika Macintosh Plus se rychle staly výrazovými prostředky generace, která s nostalgií vzpomíná na osmdesátá a devadesátá léta, doby raných počítačových softwarů a reklamní estetiky velkých korporací.
O Ramoně Xavier a projektu Macintosh Plus
Xavier, elektronická hudebnice z Portlandu v Oregonu, známější jako Vektroid je představitelkou hudebních projektů Macintosh Plus, New Dreams Ltd, PrismCorp Virtual Enterprises, Laserdisc Visions, dstnt a 情報デスクVIRTUAL. Je známá především pro svůj průkopnický přístup k hudební produkci, a je více než kterýkoli jiný producent zodpovědná za to, že se žánr vaporwave dostal do povědomí širší veřejnosti. Patří mezi významné průkopníky tohoto žánru, jakymi jsou například i James Ferraro nebo Daniel Lopatin, známý pod hudebním projektem Oneohtrix Point Never.
Pod různými pseudonymy vytváří hudbu, která čerpá inspiraci z komerční hudby 80. a 90. let, která z dnešní perspektivy je schopná u posluchačů vyvolávat nostalii po časech, kdy počítače nebyly ještě zcela dostupné. Samotný výběr pseudonymu Macintosh Plus není náhodný, a odkazuje právě na počítač z této doby společnosti Apple Computer. Ten byl ikonický pro svou dobu, a současně představuje technologickou symboliku, ze které Xavier částečně vychází při své umělecké tvorbě v projektu Macintosh Plus. Hudbu, kterou tvoří, popisuje jako „karanténní zónu v mozku“, kam lze uniknout před reálným světem.
Xavier je často popisována jako vizionářka, jež má cit pro vytváření nostalgických krajin, které přetváří do hudební formy. Pseudonymy, pod nimiž vydává své projekty, jí umožňují zkoumat různé zvukové světy od ambientních krajin, přes introspektivní styly, až po živé a ironické skladby. Její každý hudební počin v sobě nese jistý unikátní přístup a osobitou atmosféru.
Díla jako New Dreams Ltd. či Famous Last Words jsou dalšími příklady její tvůrčí práce, která posunula žánr vaporwave o kus dál a inspirovala další generaci umělců. Po roce 2013 sice omezila své hudební aktivity, ale její vliv na scéně zůstal nezpochybnitelný. Jak sama říká, její hudba představuje „introspektivní výlet“ umožňující posluchačům uniknout do světa, kde čas plyne jinak a minulost se mísí s budoucností.
Vznik Floral Shoppe a jeho hudební vlivy
Album Floral Shoppe bylo digitálně publikováno na internetové hudební platformě Bandcamp 9. prosince 2011, kterou vydala nezávislá nahrávací společnost Beer on the Rug. Zvuk skladeb je charakteristický především svým využitím remixovaných a zpomalených samplů, které vytvářejí atmosféru navozující melancholické a nostalgické pocity. Titulní skladba „リサフランク420 / 現代のコンピュー“ je jedním z nejvýraznějších a nejikoničtějších příkladů současného žánru vaporwave, díky kterému album rychle nabralo na popularitě, a to především na platformách jako je YouTube či SoundCloud.
Debutové album Macintosh Plus vyšlo na kazetě roku 2012. Floral Shoppe je jedním z nejlepších singlových příkladů stylu vaporwave, které vychází ze série odcizených, ale oduševnělých manipulací s nalezeným zvukem, jenž pečlivě konstruuje svůj vlastní meditativní headspace prostřednictvím pečlivého narůstání odhalených spouštěčů paměti.Album je doplněno prvky, které odráží vizuální estetiku 80. let, jež částečně definují tento žánr. S těžkými náznaky retro počítačové techniky zobrazuje sochu řeckého boha Hélia a japonský název v zářivě růžovém, dlaždicovém prostředí s pozadím Dvojčat, a vytváří tak ikonickou vaporwave symbiózu vizuální nostalgie a počítačové dekonstrukce.
Žánr vaporwave v post-internetovém kontextu
Asi tím nejvýraznějším hudebním žánrem v post-internetovém kontextu je vaporwave. Ten experimentuje nejen s různými zvuky, a zároveň svým retro futuristickým přístupem kritizuje konzumerismus a kulturu 80. let. Poté, co album Floral Shoppe stanovilo tvar, od kterého se tento žánr mohl v pozdějších letech odrazit, si umělecký směr vaporwave vybudoval publikum na platformách jako je Last.fm, Reddit či 4chan, zatímco záplava nových interpretů, rovněž působících pod online pseudonymy, se obrátila na Bandcamp s žádostí o distribuci. Po širším rozšíření vaporwave v roce 2012 se objevila řada subžánrů a odnoží, jako například future funk, mallsoft a hardvapour, ačkoli většina z nich na popularitě upadla, žánr vaporwave stále hraje významnou roli napříč post-internetovým žánrem.
Cílem tohoto žánru je navození falešných vzpomínek. Vaporwave se opírá o techniky zpracování již existujících hudebních projevů, a při práci s vizuální složkou využívá remix k manipulaci vizuálních stylů a prvků, přičemž se odkazuje na populární kulturu devadesátých let. U svých posluchačů se snaží navodit nostalgické pocity po době raných počátků internetu formou karikatury. Celkově formuje svůj hudební i vizuální projev s cílem působit, jako by pocházel z jiné doby.
Vaporwave využívá vyhořelé zastaralé symboly z minulosti, digitální odpad či poetické náznaky dystopické budoucnosti k vytvoření afektivní vazby v současnosti. Toho se dosahuje prostřednictvím mediální archeologie, kde jsou staré symboly vyhledávány, aby podpořily kritickou reflexi minulosti i současnosti. Tento archeologický postup však funguje výhradně prostřednictvím pocitů, nikoli racionálního myšlení.Xavier sehrála významnou roli v popularizaci tohoto post-internetového subžánru vaporwave vydáním svého devátého studiového alba Floral Shoppe. Od té doby pokračuje ve vydávání hudby prostřednictvím Bandcampu a dalších online platforem. Album Floral Shoppe však stále zůstává určující tváří žánru a tvoří formu pro legie neznámých uživatelů, kteří strávili zbytek roku 2010 opičením, natahováním, zkreslováním a mutacemi.
Kulturní vliv Floral Shoppe a vznik internetového fenoménu
Díky sociálním sítím se Floral Shoppe rychle rozšířilo a stalo se součástí internetové kultury, často reinterpretované v meme kultuře či různých kompilacích nebo remixech na sítích jako je YouTube. Kritici album chválí za jeho specifický zvuk a žánrovou ojedinělost, a oceňují zejména jeho pseudo-nostalgickou atmosféru. Po uvedení bylo album zařazeno do žebříčku nejlepších alb „The 100 Best Albums of the 2010s“ mediální společností Vice na kanále Noisey, kde se umístilo na 97. místě.
Recenze Anthonyho Fantana, hudebního kritika na YouTube, měla obzvlášť velký vliv na etablování alba jako představitele subžánru vaporwave. Fantano v době vydání alba ohodnotil album známkou 4/10 a kritizoval jeho provedení a označil ho za nedostatečně propracované, později však zaznamenal jeho dopad na scénu a dodal, že skladby na albu mají „uměleckou hodnotu nezávislou na tom, jak jsou skladby skutečně samplovány“.
Jako jedno z nejlepších alb roku ho uvedl Miles Bowe z Perfect Sound Forever, a jako šesté nejlepší album roku ho označil časopis Tiny Mix Tapes. Recenzent James Parker album pochválil za jeho schopnost plynule přecházet mezi čistým popovým potěšením a ironickým zarámováním tohoto potěšení a ocenil také jeho vliv na vaporwave žánr.
Projekt Macintosh Plus se tak stal rychle populárním a jeho hudba se stala klíčovou součástí žánru vaporwave. Od vydání alba „Floral Shoppe“ vyprodukoval projekt několik dalších alb a EP, přičemž každé z nich zkoumá jiná témata a styly v rámci žánru vaporwave.

Jak bylo již zmíněno, začátkem roku 2013 přestala Xavier pravidelně vydávat pod projektem Macintosh Plus, a vydala pouze dvě alba Home™ a ClearSkies™ pod pseudonymem PrismCorp Virtual Enterprises v dubnu. V roce 2014 vydala Xavier pod značkou New Dreams Ltd. album Initiation Tape: Isle of Avalon Edition, revizi svého alba Initiation Tape - Part One, tato alba rovněž přispěla k rozvoji a popularizaci žánru. Začátkem roku 2015 spolupracovala s elektronickým duem Magic Fades na remixu písně „Ecco“ z jejich debutového alba Push Through.

V únoru 2016 vydala tři alba, Fuji Grid TV EX, Shader Complete a Sleepline. První dvě jsou revizemi některých jejích alb, zatímco poslední bylo produkováno v roce 2013, ale nikdy předtím nebylo vydáno. Tato trojice alb ukazuje rozmanitost Xavier jako hudební producentky a její schopnosti vytvářet hudbu různých stylů a aranžmá. Nahrávky především interpretují hlubší, sugestivnější a introspektivnější zvuk. Hudba Xavier je osobním odrazem jejích vlastních pocitů a myšlenek, a sama o ní mluví jako o „karanténní zóně v mozku, do které běžně lidi nepouští“.
Všechny uvedené projekty postupně rozšiřují a prohlubují vizuální i hudební jazyk, který Macintosh Plus na scéně vaporwave zavedl. Díky nim se estetika New Dreams Ltd. stala dalším synonymem žánru, jehož vliv přetrvává i více než deset let po svém počátku. Vaporwave si stále udržuje věrné publikum a funguje jako inspirativní platforma pro tvůrce napříč elektronickou hudbou.
Estetické principy a zvukové postupy Xavier zároveň pomohly vykrystalizovat nové odnože, jako jsou future funk nebo lo-fi, jež si našly pevné místo zejména na YouTube či Twitchi. Vaporwave tak nadále spojuje hudební experiment s vizuální koláží, kde se mísí neonové tóny, korporátní symbolika a rozpixelované reminiscence osmdesátých let. Tyto zmíněné prvky se staly ikonickými charakteristikami, jimiž žánr rezonuje v internetové kultuře.
Odkaz Macintosh Plus a budoucnost vaporwave
Pokud existuje nějaké konkrétní vydání, které si jistě zaslouží být připomenuto, je to jednoznačně album Floral Shoppe. Přestože vaporwave vznikl již více než před deseti lety, stále nachází nové fanoušky a inspiruje mladé tvůrce. Album Floral Shoppe zaznamenalo obrovský úspěch díky svému specifickému sound designu, hudební kompozicí a významem pro žánr vaporwave. Floral Shoppe se stalo obrovskou kulturní ikonou, která promlouvá k celé generaci, jež hledá únik z dnešní doby a útěchu v digitální minulosti v nejrůznějších podobách. Macintosh Plus tak zůstává nejen vzpomínkou na minulost, ale i fenoménem, který má svou pevnou pozici v historii digitální hudby a online kultury.